«Новели законодавства з питань виконання рішень»

Опубликовано 23.11.2016

Будемо обговорювати основні правила примусового виконання рішень судів та інших органів. Така інформація є актуальною і буде корисною тому, що з 5 жовтня 2016 року зазначені правила змінились в зв’язку із набранням чинності нового Закону України «Про виконавче провадження».

Необхідність істотного підвищення ефективності виконавчого провадження в Україні назріла давно. З прийняттям нових Законів «Про виконавче провадження» та "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів", ефективність виконавчого провадження повинна підвищитися, а відповідальність боржників – посилитися. Наскільки саме - покаже практика. Поки що можна відзначити, що внесена низка важливих змін у процес виконавчого провадження.

Примусове виконання рішень на території України здійснюють державні виконавці, які працюють в районних, міських, міськрайонних відділах державної виконавчої служби. Такі відділи входять до складу Головних територіальних управлінь юстиції в областях. Наприклад, в Донецькій області в теперішній час здійснюють діяльність п’ятдесят три відділи державної виконавчої служби.

З прийняттям Закону "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" в нашій країні запроваджено інститут приватних виконавців, визначено їх правовий статус, врегульована процедура набуття та зупинення права на здійснення відповідної діяльності.

Не змінилось місце примусового виконання рішень. Як і раніше виконавчі документи пред’являються на виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцем знаходження його майна. Коли фактично начнуть працювати приватні виконавці, у стягувачів з’явиться право вибору: звернутись до державного чи до приватного виконавця.

Серед важливих новел законодавства про примусове виконання рішень є відсутність строку самостійного виконання для боржника. Якщо раніш державний виконавець надавав можливість боржнику все ж таки добровільно виконати рішення і уникнути таким чином сплати судового збору, то тепер примусове виконання розпочинається з моменту пред’явлення виконавчого документа із вжиттям всіх передбачених законом заходів. Це нововведення можна назвати цілком логічним, адже у боржника була можливість врегулювати всі питання щодо погашення заборгованості до моменту пред’явлення документу на примусове виконання.

Разом з відкриттям виконавчого провадження з боржника стягується виконавчий збір в розмірі 10 відсотків суми, що підлягає стягненню. Такий збір є важелем впливу на боржника, який змушує його замислитися «чи варто доводити справу до примусового виконання», оскільки в цьому разі його борг збільшується. Так, наприклад, якщо сума боргу на користь фізичної особи становить 50 тисяч гривень, то після відкриття виконавчого провадження боржник буде зобов’язаний сплатити вже 50 тисяч гривень боргу та 5 тисяч виконавчого збору. Крім того підлягають оплаті боржником і понесені витрати на проведення виконавчих дій.

Ще однією новацією є обов’язок боржника подати декларацію про свої доходи та майно в п’ятиденний термін з дня відкриття виконавчого провадження. За ненадання таких даних передбачена адміністративна відповідальність.

Начальник Мирноградського

МВДВС ГТУЮ у Донецькій області   Т.Г.Іванова

Розповідайте про наш сайт: